Co warto wiedzieć przed założeniem sklepu monopolowego?

monopolowyDo prowadzania sklepu monopolowego niezbędne jest zdobycie odpowiedniego zezwolenia. Wynika to z pewnych regulacji prawnych, którymi objęta jest sprzedaż alkoholu. Właściciel sklepu musi się liczyć z tym, że w przypadku złamania obowiązujących przepisów decyzja o zezwoleniu na sprzedaż alkoholu może zostać w każdej chwili cofnięta. Cofnięcie zezwolenia może nastąpić jeśli alkohol będzie na przykład sprzedawany osobom nieletnim czy nietrzeźwym.

Decyzja o otwarciu działalności gospodarczej w postaci sklepu monopolowego wymaga jedna spełnienia wielu wymaganych warunków. Przed otwarciem sklepu należy sprawdzić koniecznie sprawdzić ile sklepów o takiej branży jest już w okolicy. Powszechnie wiadomo, że liczba monopolowych jest określona przepisami gminnymi. Warto więc zasięgnąć w gminie informacji czy jest możliwość na otwarcie kolejnego sklepu monopolowego.

Do prowadzenia sklepu konieczne jest założenie działalności gospodarczej. W przypadku lokalu przeznaczonego na punkt sprzedaży musi on spełniać wymogi Państwowej Inspekcji Pracy oraz Straży Pożarnej i oczywiście sanepidu. Należy złożyć odpowiedni wniosek o wydanie pozwolenia na sprzedaż alkoholu w tym konkretnym miejscu. Wniosek powinien zawierać informacje dotyczące: rodzaju zezwolenia, informacje o przedsiębiorcy, numer w ewidencji działalności gospodarczej lub numer z rejestru przedsiębiorców, adres pod którym mieści się sklep i miejsce gdzie przetrzymywane będą napoje alkoholowe. Przedsiębiorca prowadzący sklep z alkoholem musi także złożyć załączniki: zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie potwierdzające tytuł prawny do lokalu, zezwolenie właściciela nieruchomości oraz pozytywną decyzję z inspektoratu sanitarnego.

W przypadku napojów zawierających 4,5% alkoholu za użytkowanie zapłacić trzeba 525 złoty tyle samo wynosi opłata za sprzedaż piwa oraz napojów zawierających od 4,5% do 18% alkoholu, a za alkohole powyżej 18% trzeba płacić 2100 złoty.

Sklepy monopolowe nieco różnią się od siebie, dla koneserów alkoholu dysponujących większą gotówką dostępne są monopole z bardziej wykwintnymi trunkami. Można tam zakupić alkohole znanych światowych marek o wysokiej jakości i w odpowiednio wysokiej cenie. Sklep monopolowy z drogim markowym alkoholem swoją ofertę sprzedaży kieruje do pewnej określonej grupy ludzi, których stać na zakup bardzo drogiego trunku.

Innym rodzajem sklepu monopolowego jest taki w którym można zakupić alkohole w bardzo niskiej cenie, a co za tym idzie i niskiej jakości. Koszty jakie będzie trzeba ponieść w przypadku założenia sklepu z alkoholami drogich marek będą o wiele wyższe niż w przypadku monopolu z alkoholem tradycyjnym ogólnie dostępnym. Chodzi tu przede wszystkim o przygotowanie sklepu, zakup wyposażenia, koszty zakupienia towaru oraz koszty cykliczne. W przypadku sklepu z klasycznymi trunkami wyposażenie może być o niższym standardzie przez co zapłacimy za nie o wiele mniej. Podobnie jest przy zakupie alkoholu za ten zakupiony w hurtowni do taniego sklepu właściciel zapłaci dużo mniej niż za towar do sklepu z alkoholami luksusowymi.

Za tym, że prowadzenie sklepu z alkoholami pospolitymi jest wypada taniej przemawiają też koszty cykliczne. W sklepie luksusowym aby zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo oraz obsługę klienta na wysokim poziomie będzie trzeba zatrudnić co najmniej trzy osoby. Z uwagi na bardzo drogi towar znajdujący się w sklepie warto też założyć monitoring. Kolejna kwestia zwiększająca wydatki to lokalizacja sklepu. Należy pamiętać, że sklep z alkoholami luksusowymi powinien znajdować się w lepszej dzielnicy, a to podniesie znacznie opłaty czynszu. W przypadku obu rodzajów sklepów do tego wszystkiego trzeba doliczyć 2100 złoty na rok z tytułu sprzedaży alkoholi powyżej 18%.

Jakie są przychody ze sklepu monopolowego?

To jakie osiągniemy przychody zależy od kilku czynników głównie lokalizacja sklepu oraz ilość sklepów znajdujących się w pobliżu o tej samej branży. Sklepy z alkoholami klasycznymi mają marże w wysokości od 10% do 20%. W takim sklepie sprzedaje się o wiele więcej towaru niż w przypadku sklepów luksusowych. Z kolei sklep luksusowy posiada marże od 30% do 60% ma więc o wiele większy zysk na sprzedaży jednej drogiej butelki.

Podejmując decyzje o otwarciu sklepu monopolowego trzeba pamiętać, że całodobowa sprzedaż trunków może spotkać się z sprzeciwem ludzi zamieszkujących w okolicznych domach, którym spokój będą zakłócać pijani klienci. Poza tym może często dochodzić do kradzieży. Bywa, że z jakiś powodów będziemy narażeni na utratę licencji jednak fakt że na klientelę nie można narzekać wskazuje, że to intratny biznes.

Sklepy monopolowe, a przede wszystkim całodobowe zawsze miały wielu przeciwników i zwolenników. Stały się one ostatnio jednym z najbardziej rozpowszechnionych biznesów.

Zapisz


Dodaj komentarz

Your email address will not be published / Required fields are marked *